Saturday 12 November 2011

jadi pengasuh sementara

smlm adik perempuan aku yg berumur 11 tahun tnye aku , kat bawah ni diantara dialognye :
alia  : "kak iqa , esok boleh tak teman lia pergi jusco"
aku :  teman lia g jusco? npe?
alia : sbb esok lia dgn kwn2 lia nk jln2 kt jusco..
aku : pergi jelah..npe ajak kak iqa teman pula? mcm tak biasa kt jusco?
alia : masalahnye mak-mak kwn lia semuanye ckp mesti kne ada org yg 18tahun keatas teman bru kitaorg blh
         pergi.
aku : oklah klu mcm tu...

so hari ni,aku bangun ..siap2 utk pergi jusco..yg kelakarnya parents aku tak thu yg kwn2 adik aku tu nk tumpang kereta kitaorg utk pergi jusco,so abah aku pun bawaklah kereta proton saga,patutlah muka adik aku tu masam je bila tgk abah aku bawak kereta proton saga..smpai kt bus stop adik aku suruh abah aku stop ambik 3orang kwn dia kt situ..mak aih,mcm tin sardin kitaorg berhimpit..nasib baiklah kwn2 adik aku badan kecik & kurus..so sepanjang perjalanan nk pergi jusco tu agak tak menyelesakanlah.

sampai jusco kami masuk..fuh sejuk je kne air cond.. n then aku tgk sekeliling,rse mcm pelik je... mybe perasaan aku je kot yg perasan..aku rse pelik pula sbb nmpk mcm aku ni mak org yg temankan anak2 shopping..mklumlah aku je yg besar..lain2 yg 4 orang lg tu bdk2 kecik.

lps tu aku tnye dorg ,ape plan diaorg? diaorg terpinga2 jgklah..so aku ckp ape kata kita semua gerak utk tgk tiket wayang dlu..so lps tu bru buat lain2 aktiviti..so kitaorg pun naiklah ke tingkat 2 menuju ke wayang..aku pelik kejap..dlm hati aku tertanya2,"bpe lama dh aku tak dtg jusco ni" sbb bnyk yg dh berubah..terkesima aku dibuatnye.. masa tu kul 12.45tgh,wayang yg diaorg nk tgk cerita the exploration lagend of tintin ( cerita budak2) , tp tiket kul 2.30ptg so aku belikan dorg tiket..sementara tggu wayang kul 2.30ptg tu,kitaorg jln2..aku follow jelah dorg ..masuk kedai sana,masuk kedai sini sampai lenguh & sakit kaki aku dibuatnya..dhlah pakai heels..

penat berjalan kitaorg pun haus,tp masing-masing tak bawak duit bnyk..so ape kitaorg buat ialah pergi ambik air yg dorg suruh cuba minum yg sales gurl / boy yg buat promotion..bnyk jenis jgklah yg kitaorg try..nescafe,air gas DEW, air F&N perisa kundur,cheese kek ..alhamdulilah at least dpt menghilangkan dahaga even buat muka tak malu ambik minuman percuma..

pukul 2.25ptg kitaorg dh ready nk masuk wayang..kitaorg pun beratur nk check tiket..lps je check tiket bdk2 tu jln laju sungguh cari mana panggung kitaorg..excited je dorg,aku lak tertinggal kt belakang.smpai panggung 8 aku cari seat,malangnye aku ddk sebelah bdk laki cina,tp dorg tu bising smpai buat aku rse nk je sumbat epal kt mulut dorg,memekak je thu..geram..tp nasib baik bila movie dh start dorg diam sikit..

hbs wayang dlm kul 4.30ptg,bdk2 tu minta izin nk pergi living cabin nk belikan hadiah kt member dorg,oklah aku ckp pergilah nnti bila dh siap jmpe aku kt pizza hut..aku lak pergi pizza hut belikan dorg 2 regular pizza perisa peperroni & hawaian chicken take away..lama jgklah tggu pizza dlm 15minit mcm tu..kaki aku dh lenguh..aku tgk jam dh dekat kul 5ptg,bdk2 tu tak muncul2 jgk kt pizza..risau aku..aku try nk call adik aku tp aku tak de nombor dia..so aku call abah aku mnta tolong abah aku call kan adik aku .. n then lps 3minit abah aku call aku balik,abah ckp abah dh call adik aku tp x dpt..aku risau,so aku pergi cari diaorg kt kdai hadiah,tp x jmpe..so aku pergi balik kt pizza hut tgk2 klu diaorg ada kt situ tp xde jgk..aku dh start panik..aku tggu lagi dlm 5minit tp dorg berempat tu tak muncul2 jgk..so aku jln nk cari dorg nasib baik terserempak dgn dorg..aku mrhlah npe dorg tak dtg kt pizza,dorg kata diaorg baru on the way nk kesitu..diaorg kata diaorg bru siap balut hadiah..so aku ckp dh2..abah dh nk smpai jom balik..

nk tggu abah aku smpai dlm 10min it jgklah,dorg yg tgh lapar tak tahan dgn bau pizza..dorg buka pizza & berebut nk chop2 pizza,pening jgklah aku sbb bising & kelam kabut..aku ckp kt diaorg nnti mkn kt rmh..tp lain pula jd bila parents aku dh smpai..parents aku nk terus hntr bdk2 tu kt rmh..so ssh jgklah nk bahagikan pizza tu sama rata supaya adil...masing2 ada yg nk besar2 & bnyk...so aku bg dorg pilih sndiri smbil dipantau oleh aku..so sblm dorg balik dowg dptlah pizza yg dorg nk...

last sekali lps semua dh smpai rmh masing2 bru aku lega...penat jgk jd penjaga ni...

No comments:

Post a Comment