Thursday 8 March 2012

GULA - GULA KEGEMARAN WAKTU KECIK KECIK DULU

gula- gula torrone

Aku rasa yang menghasilkan gula - gula ni Malaysia kot sebab dari packaging dia nmpk mcm Malaysia yg hasilkan . Gula - gula ni tak silap aku ada 2perisa , 1 perisa barli lagi 1 perisa pudina or lemon . Yang warna putih perisa barli and yang warna hijau perisa pudina or lemon ntah .  Dulu suka jugak beli .. gula-gula ni sampai skrg masih ada lagi jual kat kedai-kedai runcit .



mukaraw buble gum

Dulu masa zaman sekolah rendah , habis je sekolah aku terus pergi cari babu ( orang naik motor jual jajan ) . Dulu aku suka beli gula - gula getah ni , harga dia tak silap aku dalam 20sen satu . Aku biasa beli 5kotak .. gula-gula getah ada ada 4biji and ada perisa oren , strawberry , melon & anggur .. gula getah ni boleh telan . 




white rabbit

Waktu dulu kt Malaysia ada jual gula- gula " white rabbit " ni tp sekarang dah tak de sebab pengeluaran white rabbit ni dah diharamkan sebab kandungan susu dalam gula-gula ni mungkin mengandungi melamin . waktu kecik-kecik dulu aku suka makan gula-gula white rabbit ni sebab rasa dia manis dan rasa susu . sedap . tp skrg dah tak boleh lg makan gula-gula ni .. sedih  :-(  

gula - gula cap udang


Mesti antara korang yang bce blog ni pernah makan gula - gula " CAP UDANG " ni kan ? dlu masa kecik - kecik aku selalu beli gula - gula ni . Actually sampai sekarang aku tak tahu ape nama gula-gula ni . Aku panggil cap udang sebab ada gmbar udang kt packaging dia.. nmpk tak ? keistimewaan gula- gula ni ialah gula-gula ni  ada satu lapisan plastik yg boleh makan .. sedap gula-gula ni .. warna dia putih and then ada jalur - jalur .. tak silap aku dalamnye inti kacang yang dah dihancurkan . manis & lemak berkrim .. skrg susah nk cari gula-gula ni ..




gula - gula bento

Ni pula gula - gula Bento , aku baru tahu nama dia hari ni tu pun lepas aku dah tengok pic ni .. masa aku nak cari gmbr pic ni aku taip perkataan gula-gula susu , sebab rase gula-gula ni ada campuran susu , tapi rupe-rupenye setelah 20tahun aku hidup baru aku tahu nama sebenarnye adalah Bento... macam nama makanan jepunlah pula .. aku tak tahu negara mana yang hasilkan gula-gula ni..tp gula-gula ni halal di makan .. aku rse gula2 ni masih ada smpai skrg tp susah jgklah nk jmpe .

Gula - gula bento ni ada 4 perisa . Seingat aku ada perisa Ros , Kelapa , horlick  &  Kopi .. Gula- gula ni rase lemak - lemak manis .. sedap . Packaging dia pun still tak berubah sampai sekarang .


Rindu nak makan semua gula - gula ni balik tapi kebanyakkanye susah nak cari dah sekarang . Dulu nasib baik gigi tak rosak sebab banyak makan gula- gula . Biasalah budak-budakkan suka benda yang manis-manis










4 comments:

  1. tau xpe ika. iza pun suka gula2 tu smua..

    dulu arwah ayah ade kedai runcit tau.. gula-gula tu semua nak jual la. tapi epat hbis sbb iza n kakak salu amik.. lagi satu ieyza suka yg cap udang tu , tpi iza panggil gula-gula bole mkn plastik.. sbb plastik dlm dia kn bole mkn kn.. hee.. pnah tau berebut dgn kakak gara-gara nak sgt plastic yg bole mkn tu. haha ...

    ReplyDelete
  2. 'Coklet udang' & bento my fav mse kecik2. klu mkn susah nk stop, mmg addict la jg nye. Skrg coklet udang bkn semua pasaraya ada, klu ada pun packing lain punye & ada yg xde lapisan plastik yg leh dimakan tu.. Bento beli dekat Cowboy..hehehee..~

    ReplyDelete
  3. Msh adakh gula2 tuuu. Sy pengen banget...

    ReplyDelete
  4. Msh adakh gula2 tuuu. Sy pengen banget...

    ReplyDelete